Redovisning av 2014 års stipendium från föreningen Film och mediepedagogik

Bakgrund
Jag har utifrån min tjänst som bildlärare i Region Gotland arbetat som filmpedagog sedan 1992.

Min tjänst fördelas i tre delar. Jag är både lärare, projektledare för filmpedagogiskt utvecklingsarbete samt verksamhetsledare för Gotlands Skolbio för grund och gymnasieskolan
Sedan drygt två år arbetar jag i min lärartjänst med elever inom Wisbygymnasiets introduktionsprogram. Det är ett gymnasieprogram som erbjuder ett individuellt alternativ för de elever som av olika anledningar inte har behörighet för gymnasiets nationella program. Eleverna skall förberedas för studier för att kunna söka till ett nationellt program eller slussas ut i praktik för yrkesintroduktion.

Jag ingår i ett arbetslag där min uppgift är att vara en filmpedagogisk resurs.
Det innebär att jag undervisar introduktionseleverna i filmkunskap och filmproduktion. Eleverna arbetar praktiskt i filmteam där de utifrån idé och skrivet manus gestaltar sina egna berättelser med rörlig bild. Filmarbetet följer en strikt struktur med förebild i professionell filmproduktion.

Eleverna utvecklas som personer genom att ingå i produktionsteam där samarbete och respekt är en del av produktionsarbetet. Samtidigt får de träning i att ta plats, lösa konflikter och att de får ingå i ett kreativt sammanhang.

Att gestalta en historia är också en möjlighet att prova olika roller. Dels de tekniska rollerna bakom kameran och att som skådespelare sätta sig in i olika karaktärer med styrkor, behov, hinder och motstånd.

I mitt arbete med Introduktionseleverna finns många möjligheter till samtal om vad som är viktigt i våra liv Utifrån möjlighet till inlevelse i andra människors villkor och förutsättningar växlas erfarenheter in i ett filmiskt berättande. Det har många gånger slagit mig att de har mycket att lära mig, både genom vår samvaro och de historier de vill berätta.

Jag hör också att eleverna prövar värderingar och gärna utmanar vuxenvärlden på olika sätt, som alla tonåringar. De provocerar med uttalanden om flyktingpolitik, könsroller, minoriteter, sexuella läggningar, hur det är att bo i en Stockholmsförort m.m. Här efterfrågas självklart en dialog med oss vuxna.

För att ge dessa elever möjlighet till utbyte med andra unga i en annan del av Sverige, sökte jag ett stipendium från föreningen Film och
mediepedagogik med en önskan om att inleda ett samarbete med Botkyrkas mediecenter kallat Fanzingo.

Fanzingo ingår i det kreativa nätverket Subtopia. I mediecentret Fanzingo arbetar filmpedagoger, journalister och filmare med förortens ungdomar och låter dem berätta om sina liv och erfarenheter i olika medieproduktioner.

Föreningen FOMP beviljade ansökan med ett stipendium med 10 000 kr.

Resan till Botkyrka den 18 februari 2015

Efter en omfattande reseplanering, som mina kollegor lade ned ett omsorgsfullt arbete på, var vi tillslut framme vid dagen för avfärd mot Stockholm, Botkyrka.

Genom att dra i flera led med personliga kontakter hade kollegorna sytt ihop bästa resealternativet: En abonnerad buss för oss hela vägen Visby – Botkyrka tur och retur. Vi slipper trassel med tunnelbana, båtbuss och alla biljetter runt det.

Elever och vårdnadshavare har fått information och ett resekontrakt är upprättat med både elever och deras vårdnadshavare.

Onsdag morgon den 18 februari.
Tidig samling utanför båt terminalen i Visby. En grå och blåsig dag mitt i en grasserande influensaperiod. Flera elever har varit sjukanmälda under veckan. Vi är fyra ledare som undrar: ”Kommer eleverna verkligen att orka upp så här tidigt på morgonen”. Några av dem ska ta sig från södra eller norra ön och kliva upp strax efter fem på morgonen.

Tanken svindlar, vad gör vi om ingen av eleverna orkar komma till båten?
Men alla sexton elever anländer i god tid och vi kan tillsammans påbörja vår äventyrliga resa.

På Fanzingo
Efter en lunch i Subtopias restaurang kliver vi in i mediecentret Fanzingo. Verksamhetsledaren Annika Karlsson och filmpedagog Mikael Henriquez tar emot oss i Fanzingos lilla intima filmsalong.
De berättar om sin verksamhet och visar exempel på vad ungdomar producerat. Vi får se en musikvideo där en ung kille rappar om sin oro för sin ensamstående mamma.

Vi får också lyssna på en radiodokumentär där en flicka beskriver sina känslor av vanmakt då bästa vännen inte orkade leva längre. Stämningen blir koncentrerad och inkännande.

Efter en rundvandring på centret och en fikapaus samlas vi åter i biografen. Nu är det sen eftermiddag och åtta av de ungdomar som finns inom Fanzingos verksamhet har slutat sin skoldag och skyndat till centret för att träffa sina gotländska
gäster.

Vi får berätta kort om det filmprojekt som vi just påbörjat. Vi har spelat in första scenen och process- skriver manus löpande. Manusförfattarna är en trio som presenteras tillsammans med vår erfarne fotograf. Det är andra året som Niklas agerar A-foto.

Botkyrkaungdomarna får veta hur vår film börjar och får sedan spekulera i vad som händer sedan.
Därefter visar vi de två filmer som hittills producerats på Wisbygymnasiets
introduktionsprogram, dramat ”Såret i ditt hjärta” och kärleksfilmen ”Frank och Melissa”.

Filmerna möttes med varma applåder och uppskattande kommentarer från våra värdar.

Applåder och att känna stolthet är goda och närande erfarenheter i en ung människas resa mot vuxenvärlden.

Workshop

Besöket på Fanzingo avslutades med en gemensam workshop. Eleverna från Gotland och Botkyrka fick i grupp planera kortfilmer där de i fyra bilder skulle gestalta en given känsla. Alla, med något undantag, deltog och fick uppleva det häftiga i att lära känna nya vänner i ett kreativt sammanhang.

Efter en lång och givande dag på Fanzingo blev det dags för oss att kliva in i bussen och åka till Nynäshamn för vidare färd med kvällsbåten till
Visby. På båten fortsatte eleverna kontakten med nya Botkyrkavänner på Facebook.

Studiebesöket på Fanzingo är planerat att bli början på ett fortsatt utbyte Gotland-Botkyrka. Vi har nu bjudit in Fanzingo till ett liknande besök hos oss i Visby.

 

Stort tack till Annika, Mikael och era åtta ungdomar för en fin dag på Fanzingo!
Ett stort tack också till mina kollegor, Mayvor Liikanen, Inga Niska Sandberg och Karin Skifs som hjälpte till att göra resan möjlig.
Monika Wigren
Bildlärare, drama och filmpedagog

Medlem i föreningen Film och mediepedagogik/FOMP

Visby den 9 mars 2015

visa som Pdf

Kunskapsutbyte mellan filmande ungdomar gav 10 000 kr

Monika Wigren på Region Gotland är 2014 års FOMP-stipendiat! Monika kommer att använda pengarna till att skapa ett kunskapsutbyte mellan filmande ungdomar.

– Min absoluta övertygelse är att ett sådant utbyte kan betyda skillnad för elever som annars inte med självklarhet kan komma utanför sin egen krets, egen normer, fördomar och upplevelser av världen, skriver Monika.

Här kan du läsa en artikel om Monika och hennes arbete!